Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

Vecka 38 + magbild

Av Sara - 21 maj 2010 07:33

Barnet

De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 38 och 42. Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång. När är det dags att föda, då? Barnet bestämmer själv när det är dags.


Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.


Vikt ca 3200 gram


 

Mamman

Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. När barnets huvud har ställt in sig, brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen, men du får mer tyngd på magens nedre del. Du kan känna hur det sticker till när huvudet trycker mot bäckenbotten.
Nu är det riktigt svårt att hitta en bekväm sovställning. I ärlighetens namn är det svårt att hitta en bekväm ställning om du så ligger, sitter eller står, men det är snart över.


Det kan också vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt.


Försök att inte bli irriterad på människor som frågar om du har gått över tiden eftersom du är så stor eller varför du inte har fött än. Försök att inte bry dig om detta. Gör något kul varje dag om du orkar.


  

 
 
Monica R

Monica R

21 maj 2010 08:07

vilken härlig mage du har! jag hoppas lilleman bestämmer sej för att komma ut snart, de där sista veckorna är ju så tunga!

kram Monica.R

http://mitttvatusentiomedbilder.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 31 augusti 2011 21:12

Har precis anmält mig att testa en ny bilbarnstol, AKTA Graco BeLogic.. För er som också är sugna på att testa den så kan ni gå in på http://smartsontestpilot.se/belogic/bli-testpilot/..   Lite info om stolen.. AKTA GRACO BeLogic är en bakåtvä...

Av Sara - 14 augusti 2011 14:17

Här är det värsta sjukstugan just nu.. Först ut var Alexander i onsdags med 40 graders feber å ryggont.. Sen kom Melvin i fredagsnatt med 40 graders feber, och nu är det min tur med tvärtjock hals, näsa och bihålor.. Jag är nästan död, känns det som....

Av Sara - 5 augusti 2011 18:22

Alltså, det här går inte längre.. Jag är urusel på att blogga :).. Det har gått 2,5 månad sen mitt senaste inlägg.. Å ja, vad säger man om det..   Har iallafall haft en helt underbart skön sommar med besök i Gbg och sen hemmaplan, mycket bad osv ...

Av Sara - 24 maj 2011 09:42

Vid mitt sista inlägg använde jag mig av rubriken skamligt, eftersom det hade gått så lång tid sen jag bloggade sist.. Å dessvärre måste jag nu åter igen använda mig av samma rubrik.. Det är helt sjukt vad tiden går, och jag får liksom inte riktigt i...

Av Sara - 20 februari 2011 10:22

Det här är sjukt, men jag har inte bloggat på länge.. Så länge att jag tom hade glömt bort mitt eget lösenord :).. Då är det verkligen illa.. Men tiden finns inte längre, eller jo, om jag skulle vilja så skulle det finnas tid.. Men det är så mycket a...

Ovido - Quiz & Flashcards