Alla inlägg den 4 juni 2010

Av Sara - 4 juni 2010 14:31

Jaha, det jag trodde var mitt sista Bm-besök före beräknat datum visar sig inte alls vara det sista, utan jag ska dit på tisdag igen.. Detta eftersom mitt BT åter igen stigit till gränsvärdet 140/90, trots flera mätningar.. Har ju även gått upp 5 kg på 2 veckor, och totalt 39 kg.. Jag orkar inte ens bry mig längre om alla dessa kilon, och det mesta är bara vatten.. Dessutom togs det kontakt med Spec-MVC för en event läkartid nästa vecka för diskussion om igångsättning, då jag håller på att bryta ihop psykiskt.. Så nu sitter jag bara och väntar på ett event samtal.. Fick iallafall lägga fram önskemål om igångsättningsmetod, och jag föredrar det som är mest naturligt, dvs att om gynstatus är optimalt så vill jag att dom tar hål på fosterhinnorna före en massa gel och dropp.. Ringer dom så får jag en läkartid, ringer dom inte så får jag snällt fortsätta vänta.. Dessutom så fortsätter min mage att växa på i samma takt.. HJÄLP!!! Nu börjar jag faktiskt känna att det här får vara över...

39+0 (37+0)

Blodtryck: 140/90 (125/80)
Hjärtljud:150 (140)
Hb: 126
B-glucos: 6.4
SF-mått: 39 (37)
Läge: status oförändrat sen sist (huvud långt ner, fixerad)

Av Sara - 4 juni 2010 08:10

Barnet

Barnet är redo att komma ut vilken sekund som helst, men trots detta kan barnet stanna kvar i 2 veckor till. En graviditet varar allt från 38-42 veckor. Barnet är ca 50-52 cm och väger 3.5-4 kg, och fyller ut hela din mage. Allt är klart.

 

Mamman

Förlossningen närmar sig. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den.


När förlossningen väl startar kommer du att förbruka ungefär 500 kalorier i timmen. Det kan vara nästan som ett maratonlopp att föda barn och det är en bra tanke att du skall förbereda dig för ett sådant. Vila mycket, ät bra och lagra kolhydrater så kommer du att orka bättre. Förbered dig väl och kom ihåg att din kropp är skapt för att föda, bara du låter den.

Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Dessutom kanske du kommer vara vaken i ett dygn kring förlossningen.


  

Ovido - Quiz & Flashcards