Alla inlägg den 5 mars 2010

Av Sara - 5 mars 2010 18:37

Jag är totalt förälskad i min lilla inneboende.. Hela dagen har jag tårögd ägnat åt att prata, klappa och smeka magen..


Imorse fick jag nog efter att i 3 dgr känt mindre fosterrörelser, så jag ringde till förlossningen och pratade med dom.. Efter att mer eller mindre brytit ihop i telefon så fick jag komma dit.. Ringde till blivande pappan, som erbjöd sig att skjutsa in mig, trots att han jobbat natt.. Ett jättetack till dig..


Sagt och gjort, han hämtade mig och vi åkte in till förlossningen.. Vet inte hur länge jag höll andan innan barnmorskan hittade hjärtljuden, men när dom väl hittades så kunde jag slappna av.. Fick nervositetsfrossa, vilket jag alltid får när jag varit väldigt spänd och nervös, så jag låg och huttrade ett bra tag, medans jag låg och njöt av hjärtljuden.. Insåg att jag rätt snart kommer ligga där igen, dock kanske betydligt mer plågad än vad jag var idag..


Fick träffa en läkare också för ultraljud, och det var så mysigt att se den lill* parveln.. Helt otroligt att det är en liten människa som ligger där inne, och bara ska växa till sig.. Men det bästa av allt var att läkaren tittade efter könet, och kunde till 70% säga vad det var.. Helt fantastiskt otroligt underbart.. Ska ju på 3d/4d-ultraljud om ngr veckor, och då ingår ju även könsbestämning.. Och först efter det så kommer jag att tala om vad det är.. Det här är min och blivande pappans hemlighet (mina barn vet ju självklart om vad det troligen är, men dom har lovat att inte säga ngt).. Fast vill blivande pappan berätta för sin omgivning så får han självklart göra det.. Själv ska jag njuta av vara den enda runt mig (och barnen) som vet..

Av Sara - 5 mars 2010 07:30

Barnet

Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Även om barnets kropp inte har mognat helt så har barnet allt som krävs för att överleva på utsidan nu. Om det skulle födas kan det andas luft, och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.


Vid det här laget ser barnet ut som en tunnare, mindre, rödare version av hur hon eller han kommer att se ut vid födseln. Nu öppnar barnet sina ögon. Barnet kan se skillnad på ljus och mörker, öppna och stänga ögonen och titta åt olika håll. Det övar sina ögonmuskler.Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig.

Vikt 1 kg

Längd 30 cm



Mamman

Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet.


Nu börjar dina revben, ditt mellangärde och din mage att tryckas ihop. Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen. Barnet är nu större i förhållande till mängden forstervatten så det är lättare att se om det är en liten armbåge eller hand som petar på dig eller om det är en liten fot.

Ovido - Quiz & Flashcards