Alla inlägg den 26 december 2007

Av Sara - 26 december 2007 05:55

Jaha, så går då alla skötare om mig i lön snart.. Efter årsskiftet ska våra skötare få besked om vad de får i lön.. Igår satt vi och pratade om det här, jag och min kollega, och tittade i kompetensbeskrivning för sjuksköterskor.. Det är såååååå mycket vi ska ha koll på, kunna se samt utföra, och det känns faktiskt bittert att jag som har pluggat 3 år på högskola blir omåkt av en gymnasiestudent lönemässigt, trots att jag har betydligt större ansvar..  Visst, skötarna är absolut värda sin lön, men det vore bra om det vore en större löneskillnad och att ansvar skulle visa sig i lönekuvertet.


I mitten av januari vet jag att 2 andra avdelningar ska ha möte med facket ang detta, och nu har vi tänkt höra om våran avdelning också får ansluta oss till det här mötet.. Det har även i huset börjats spåna om massuppsägning av slutenvårdens syrror för att verkligen visa vårat missnöje.. Dessutom är det väldigt svårt att få tag på psyksyrror, då de flesta vill jobba inom somatiken, vilket gör att de skulle inte få tag i personal..


Det finns inga pengar till att betala högre löner till syrrorna, men däremot kan man sitta och betala en stafettläkare 47,000:-/vecka.. Och det finns inte bara en stafettläkare inom psykiatrin. Var kommer de pengarna ifrån? Är det ngn särskild läkarpott som inte involveras bland övriga pengar som landstinget tillhandahåller?


Jag tror och hoppas att om Vårdförbundet inte får till ett lika bra avtal som Kommunal, så kommer det att orsaka en hel del upprörda röster från sjuksköterskekåren landet över..

Ovido - Quiz & Flashcards