Alla inlägg den 19 februari 2010

Av Sara - 19 februari 2010 18:42

Har varit till Bm idag, och hade nöjet att ha med A dit, eftersom han var hemma från skolan.. Han tyckte det var jättespännande, och framförallt att få höra bebisens hjärtljud.. Vid hans försök att beskriva för sina systrar hur hjärtljuden lät, så förklarade han det som att det lät som nån som gick väldigt fort  .

Allt var iallafall jättebra med både mig och den perfekta bebisen.. Mitt Hb är inte högt, men heller inte katastrofalt lågt (117), men jag behöver fortsätta med mina järntabletter.. Ska väl erkänna att jag inte är så där superduktig med att komma ihåg att ta dom, men det är ju jag i ett nötskal   . Blodtrycket var heller inga konstigheter (125/60), och mitt blodsocker låg på 3.2 Magen låg ett snäpp över medelkurvan, och mätte 24 cm och dom underbara hjärtljuden låg på 135.. Troligtvis så sov bebisen just då, för när jag började skratta så steg dom till 140-145..


Fick även med mig en broschyr om amning, och den här gången ska amningen verkligen funka, och jag ska ta mig tid för att få den att funka.. Det är ju trots allt smidigt.. Var även dags för moderskapsintyg, så idag har jag skickat in min ansökan om havandeskapspenning.. En liten spänd väntan för att se vad Försäkringskassan tycker.. Nytt besök hos Bm är om 4 veckor..



Av Sara - 19 februari 2010 07:00

Barnet

Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt, utan barnet ligger och växer och mognar. De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt, barnets skelett hårdnar och barnet kan nu överleva om det skulle födas. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Händerna är nu helt klara och har små fingernaglar och fingeravtryck. Barnet använder sina händer för att upptäcka olika kroppsdelar. Nu är ögonen helt utvecklade med ögonfransar som ska skydda ögonen efter förlossningen. Ögonlocken är fortfarande stängda.

Vikt 800 gram


 

Mamman

Välkommen in i tredje trimestern! Livmodern är nu stor som en fotboll och livmoderns överdel når nu halvvägs mellan naveln och bröstbenet.
Det här är även den vecka då många gravida kvinnor upplever att tröttheten, yrseln och behovet av att springa på toaletten kommer tillbaka.



Ovido - Quiz & Flashcards