Alla inlägg den 20 juni 2007

Av Sara - 20 juni 2007 12:48

Tror att en artikel i Aftonbladet (läs här)kommer få många att skrika ännu högre om hur psykvården går till.. Men jag som jobbar inom psykvården har naturligtvis en helt annan syn.. Tidigare hade jag nog också ifrågasatt hur man kan släppa ut folk som mår dåligt på permission och framförallt om de är tvångsvårdade?


Men nu vet jag att det är inget som görs huxflux.. Det krävs en hel del för att få permission, och det sker hela tiden en observation utav sjuksköterskor och skötare om hur patienten mår. Vid minsta misstanke om att det finns en risk för självmordsförsök så backar man bakåt ngr steg, och börjar om i vårdandet. Att låta en psykiskt sjuk människa som blivit bättre gå på permissioner är inget som är fel.. Det kan snarare bli väldigt fel om man skriver ut personen utan att se hur det funkar hemma under en permission..


Sen är det tyvärr så att det förekommer att patienter tar livet av sig. Men min personliga åsikt och efter erfarenhet på jobbet, är att om en människa bestämt sig för att ta livet av sig, kan det i sin tur göra att de lever upp och blir bättre.. Just för att de själva vet att deras helvete kommer att vara över snart.. Nu är det ju inte så att alla patienter som blir glada osv tar livet av sig.. Men det finns ett fåtal människor..

Men oavsett, så är det naturligtvis oerhört tragiskt när en människa väljer att avsluta sitt liv i förtid..

Av Sara - 20 juni 2007 08:57

Igår var vi och tittade på ett kanonfint radhus. Jag föll för det redan när jag såg det på Hemnet, men M var den som var lite skeptisk.. Det ligger nämligen mitt ute i ingenstans (för att citera M)... Och M är rädd att vi kommer att isolera barnen där ute, nu när de är vana vid att bara kunna kliva utanför dörren och gå hem till kompisar.. Så vi köper nog inte det radhuset..



Men så såg jag idag på Hemnet att det är ett annat radhus till salu på samma område som vi var och tittade på allra först när vi skulle flytta hit. Och då kommer vi att bo kvar i byn, och barnen kommer ha samma tillgång till sina kompisar som innan..



Tro då inte att det heller är riktigt bra enligt M.. Nej, då hittar han nåt annat fel, såsom att det är för likt boendet vi hade när vi bodde i Sala för 2 år sen.. Börjar tycka att han är lite småtråkig just nu.. Först är det han som tjatar om att vi ska äga vårat boende, och när vi sen börjar leta ett eget boende så är det alltid ngt som är fel.. Vi kommer nog få bo kvar i vårat hyresradhus hela livet...

Ovido - Quiz & Flashcards